Sikkerhet

beskyttelse av fører og passasjerer

All teknologi og materialer som er benyttet er brukt med tanke på sikkerhet

Det   termoformede karosseriet absorberer energien av små støt. Chassiset   i pressede profiler av aluminium med en vid  diameter, beskytter mot deformasjon.

Beskyttelsesburet absorberer energien i et sammenstøt for å beskytte deg.

Plus de 20 ans de crashs tests
Download the safety brochure

Aktive sikkerhetstiltak

Det er kominasjonen av innovasjon og utstyr som bidsrar til å unngå ulykker:
  • Stor frontrute for vidt synsfelt.
  • Kraftig defroster for perfekt utsyn.
  • Halogen hovedlys, høytsittende tredje bremselys, nødblink som slår seg på ved kraftig retardasjon, LED kjørelys... er noen av faktorene som bidrar til å bli sett av andre i alle situasjoner.
  • Senket gravitasjonspunkt bredere sporvidde og bremseventil med abs... Dette er detaljer som bidrartil stabilitet ved manøvrering.

PASSIVE sikkerhetstiltak

All innebygget teknologi er bygget for maksimal beskyttelse av passasjerene ved et potesielt sammenstøt.

28 år med SUksessFULle CRASH-TESTer

AIXAM mopedbiler tilfredstiller de nyeste normer og standarder i EU.

Analyse av disse suksessfulle testene bidrar til sikkerhetsutviklingen for alle AIXAM modeller.

Hvordan blir en CRASH TEST ansett som SUksessfull?

  • Passenger kupeen er intakt uten synlig deformasjon: ingen inntrenging av deler i kupeen, ingen skader, du erikke klemt fast inni bilen.
  • Vinduene er ikke knust: ingen kutt, ingen skader.
  • Setebeltene er designet for ikke å bli klemt fast: ingen ubehag, ingen panikk når du forlater kjørertøyet.
  • Dørene åpnes ikke ved en ulykke: Du blir ikke kastet ut av kjøretøyet.
  • Dørhåndtakene fungerer som normalt: Dørene lar seg åpne når du skal forlate kjøretøyet.

AIXAM har oppnådd en eksepsjonell sikkerhet på sine kjøretøyer.

ABS, drivkraften bak aixam merket

Kjøretøyene er utstyrt med ABS (standard eller tilvalgsutstyr) Anti-lock bremsesystem optimaliserer og forkorter bremsestrekningen og tillater unnamanøvre for å unngå hindringer under oppbremsing.

Systemet virker på alle underlag og i all slags vær.

Système ABS voiture sans permis

nøkkeltall FRANKRIKE

I 2011 var det  85,214 trafikkofre (døde + skadde) på Franske veier.

Kun 356 eller 0.41% av disse trafikkofrene var fører eller passasjer i mopedbiler.

Av 3,963 dødsfall var 2,062 (52 %) knyttet til biler, 760 (19 %) til  motorsykler og 220 (6 %) til mopeder.

Det var imidlertid 26 eller 0.66% dødsfall knyttet til mopedbiler hvorav 5 var passasjerer. (Kilde ONISR)

Kategorier SKADDE DØDE TOTALT
Mopedfører og passasjerer (inkludert 50cc) 7,751 165 7,916
Bilførere og passasjerer
32,454 1,663 34,117
Mopedbilførere og passasjerer
320 24 344
Fotgjengere 11,221 499 11,720