Fra produksjonen av den første mopedbilen i 1975 frem til Visjon modellene i 2016. Fra oppstarten av Aixam i 1983 frem til delingen av konsernet med opprettelsen av Mega. Aixams og mopedbilens historie er spekket med hendelser som du vil finne i de neste avsnittene.
1975 | 1977 | |
![]() | ![]() | |
1978 | 1980 | |
![]() | ![]() | |
1981 | 1982 | |
![]() | ![]() | |
1983 | 1984 | |
![]() | ![]() Med helt nye tekniske løsninger kommer Aixam på markedet (max hastighet 45 km/t) | |
1985 | 1987 | |
Den første MC versjonen 400D AIXAM kompletterer modellspekteret med sin første MC-bil (max hastighet: 75 km/t - førerkort: B1). | ![]() | |
1988 | 1989 | |
Suksess med kollisjonstest AIXAM er den første og eneste prosusenten av mopedbiler som består kollisjonstesten (automotive standards) på tross av at testen ikke er lovpålagt. Siden den første kollisjonstesten, har Aixam hatt fokus på førersikkerhet, og utsetter alle sine modeller for denne testen. | AIXAM nyttekjøretøyer Nye nyttekjøretøyer (MC-versjoner ) med 500 cm³ introduseres | |
1991 | 1992 | |
Den første 2 sylindrede motoren Igjen er Aixam i føringen med den første mopedbilen med en vannkjølt 2 sylindret motor. | ![]() Selskapet deles ved opprettelsen av et nytt merke; MEGA. Hensikt: Demonstrere AIXAMS kunnskap og "know How". Team AIXAM-MEGA tar 3 seire i Trophée ANDROS (1994, 1996 og 1998) og andre plass i PARIS-DAKAR 2000. | |
1992 | 1996 | |
![]() Lansering av et prestige kjøretøy med Mercedes V12 motor på 395 hk og 4-hjuls drift. | ![]() Oppkjøp av MONTE-CARLO AUTOMOBILE med videreutvikling av Grand Touring modellen. | |
1997 | 2000 | |
![]() Lansering av ny støysvak AIXAM. AIXAM tar en større ledelse i klassen med tanke på SIKKERHET ved å foreta kollisjonstester av sine kjøretøyer (påkjørsel bakfra og fra siden) | ![]() Nye farger og nytt utstyr ... | |
2002 | 2003 | |
![]() Aixam produserer sine mopedbiler i samme størrelse som MC-bilene. Samtidig opprettholdes vektgrensene for mopedbil satt av europeisk lovgivning Dette året introduseres pick up og Minivan. | ![]() Produksjonen av ultra lette nyttekjøretøy beregnet for firmaer og offentlige etater starter | |
2004 | 2005 | |
![]() og AIXAM Evolution i 2000, lanserer AIXAM AIXAM INNOVATION, en modellrekke med "sedaner" fra vårt kreative team. | ![]() Introduksjon av den første cabrioleten hvor det avtagbare taket oppbevares i egen lomme i bagasjerommet | |
2006 | 2006 | |
![]() Introduksjon av en sport versjon av SCOUTY | ![]() Introduksjon av CROSSLINE | |
2006 | 2007 | |
![]() Enda mer stillegående, mer komfortabel og romslig, MEGA har nå en enda kraftigere motor. MEGA MULTITRUCKer den mest pålitelige, økonomiske og kompakte kjøretøyet i sin klasse. | ![]() med en finish ingen andre i klassen kan matche, er A721 Sport som et friskt pust blandt de små mopedbilene | |
2008 | 2009 | |
![]() introduserer AIXAM en ny rekke av modeller: City, Roadline, Crossline og SCOUTY R cabriolet med avtakbart tak. Totalt re-designet for å innta nye markeder. Denne modellrekken blir den nye målestokken for mopedbiler, både estetisk teknisk. | ![]() | |
2010 | 2010 | |
![]() |
| |
2011 | 2013 | |
![]() GTO stikker seg ut fra de andre kjøretøene i Impulsion modellrekka med sitt ekslusive design og sportslige stil. | ![]() og lanserer visjon modellene |
2016 | 2018 | |
![]() Alle kjøretøyer er nå utstyrt med ny Kubota Euro 4 motor |
|